Muistelupaikka merestä lepopaikan saaneille, mereen hukkuneille ja mereen kadonneille

Raumalle perustettiin muistelupaikka merestä lepopaikan saaneille, mereen hukkuneille ja mereen kadonneille 19.6.2024.

Muistelupaikka on syntynyt Rauman seurakunnan luottamushenkilöiden aloitteesta. Sopiva paikka muistomerkille löytyi seurakunnan ja Rauman kaupungin yhteistyönä Maanpäästä, kaupungin omistamalta luonnonkauniilta virkistysalueelta.

Muistelupaikan osoite on Maanpäässä Laituritie 91, 26820 Rauma. Kohteeseen pääsee Laituritien päästä, kävellen muutamia kymmeniä metrejä kohti niemennokkaa. Alue on verrattain helposti saavutettavissa sekä yksi harvoista paikoista lähellä kaupunkikeskustaa, josta aukeaa näkymä avomerelle.

Teksti muistolaatassa on raumankielinen:

Heil, ko ova merel menny.
Heil, ko ova merehe jään.
Heil, ko ova merehe haodatt.

Teksti suomeksi:

Heille, jotka ovat merelle menneet.
Heille, jotka ovat mereen jääneet.
Heille, jotka ovat mereen haudattu.

Lue uutinen muistelupaikan käyttöönotosta (linkki verkkosivujen uutiseen)