Raumalle perustettiin muistelupaikka merestä lepopaikan saaneille, mereen hukkuneille ja mereen kadonneille

Muistelupaikka mereen jääneille on myös rauhan paikka, kirkkoherra Valtteri Virta kertoi avajaispuheessaan.

Kallioita ja merta

Keskiviikkona 19.6. Rauman Maanpäässä otettiin käyttöön muistelupaikka mereen hukkuneille, mereen kadonneille ja merestä lepopaikan saaneille. Tilaisuudessa piti puheen kirkkoherra Valtteri Virta.

Muistelupaikka on syntynyt Rauman seurakunnan luottamushenkilöiden aloitteesta. Sopiva paikka muistomerkille löytyi seurakunnan ja Rauman kaupungin yhteistyönä Maanpäästä, kaupungin omistamalta luonnonkauniilta virkistysalueelta.

–Tämä muistelupaikka, jonka Rauman kaupunki ja Rauman seurakunta yhdessä ovat toteuttaneet, on myös rauhan paikka. Tälle paikalle on mahdollista saapua muistamaan kaikkia niitä, joiden viimeinen leposija on meren sylissä, muistelupaikan käyttöönottotilaisuudessa 19.6. puhunut kirkkoherra Virta kuvaili.

–Täällä voi muistella heitä, jotka on laskettu mereen lepäämään suunnitellusti, sekä heitä, joiden leposija on meressä onnettomuuksien vuoksi suunnittelematta ja myös heitä, joiden matka on merelle päättynyt, vaikka tarkemmista vaiheista ei tietoa olisikaan.

Tällä paikalla voi konkreettisesti nähdä, tuntea ja kokea, kun aallot lyövät rantaan lujaa. Tällä paikalla voi myös omakohtaisesti muistellessaan kokea, millaista on se rauha, kun päivän tuulet tyyntyvät ja merenpinta on kesäillan päätteeksi kirkas ja tyyni.

Tällä paikalla voi, hyvin konkreettisella ja silmin nähtävällä tavalla, pienissä hetkissä ja välähdyksissä, kokea miten tämän- ja tuonpuoleinen tulevat yhdeksi. Meri voi osoittaa olevansa elämän lähde, mutta myös rauhan tyyssija. Tämä paikka voi pelkällä olemassaolollaan puhutella tänne tulijaa, kertomalla rauhasta ja siitä tyynestä kotisatamasta, johon Jumala meitä kutsuu matkamme päätteeksi.

Kaksi henkilöä merenrannassa

Kirkkoherra Valtteri Virta (oikealla) ja muistelupaikan aloitteen tekijä, seurakunnan luottamushenkilö Sirkka Mantere (vasemmalla) muistelupaikalla.

Muistelupaikka sijaitsee Rauman Maanpäässä

Muistelupaikan osoite on Maanpäässä Laituritie 91, 26820 Rauma. Kohteeseen pääsee Laituritien päästä, kävellen muutamia kymmeniä metrejä kohti niemennokkaa. Alue on verrattain helposti saavutettavissa sekä yksi harvoista paikoista lähellä kaupunkikeskustaa, josta aukeaa näkymä avomerelle.

Kolme henkilöä merenrannassa
Muistelupaikka toteutettiin yhteistyössä Rauman kaupungin kanssa. Kuvassa vasemmalta oikealle: aloitteen tekijä, Rauman seurakunnan luottamushenkilö Sirkka Mantere, kirkkoherra Valtteri Virta ja Rauman kaupungin maankäyttöinsinööri Ari-Pekka Asikainen.

"Heil, ko ova merel menny"

Muistelupaikalla on luonnonkivi, jossa on pieni muistolaatta toivoa symboloivalla ankkurin kuvalla ja muistotekstillä.

Teksti muistolaatassa on raumankielinen:

Heil, ko ova merel menny.
Heil, ko ova merehe jään.
Heil, ko ova merehe haodatt.

Teksti suomeksi:

Heille, jotka ovat merelle menneet.
Heille, jotka ovat mereen jääneet.
Heille, jotka ovat mereen haudattu.

Kivi, jossa on laatta

Tekstin on tehnyt seurakuntapastori, kirjailija Tapio Koivukari. Muistelupaikan tekstin voi Koivukarin mukaan ymmärtää seuraavasti: Heil ko ova merel menny – kaikki merta syystä tai toisesta kulkeneet. Heil ko ova merehe jään – kaikki, jotka ovat menehtyneet merionnettomuuksissa ja vastaavissa. Heil ko ova merehe haodatt – kuten nykyisinkin kun tuhkat sirotetaan mereen.

Uusi muistelupaikka tarjoaa mahdollisuuden merelle menneiden ja jääneiden muisteluun. Muistelupaikka ei ole tuhkan sirottelupaikka. Raumalla tuhkan sirottelupaikka löytyy Kylmäpihlajan lähistöltä (linkki karttatiedostoon, pdf).

Lähteet: Rauman kaupungin verkkosivut.

2024-06-20 09:34:00.0