Eläkkeelle jäävä talous- ja henkilöstöpäällikkö Kalevi Känä: Seurakuntaa hoidetaan kuin omaa yritystä

Kuuden vuoden ajan Rauman seurakunnassa talous- ja henkilöstöpäällikkönä työskennellyt Kalevi Känä jää eläkkeelle elokuussa. Hänen mielestään seurakuntaa tulee hoitaa kuin omaa yritystä – huolella.

Henkilö pöydän ääressä

Työyhteisöä tulee ikävä

Seurakunnan arvostettu talous- ja henkilöstöpäällikkö Kalevi Känä työskentelee keskittyneesti työpisteellään seurakunnan taloustoimistossa. Töiden viimeistelyjen lomassa hänellä on onneksi aikaa myös kertoa tunnelmiaan ennen lomille ja eläkkeelle jäämistään.

–Hyvissä tunnelmissa olen. Eiköhän tässä ollut minun osuuteni, toteaa yli 40 vuoden uran seurakunnan virkatehtävissä tehnyt seurakunnan talouden ja henkilöstöhallinnon ammattilainen.

–Työyhteisöä jään kaipaamaan. Niin juhlan kuin työpaikankin henki muodostuu siellä olevista ihmisistä.

Julkisessa virassa työskennellessä on tekemisissä ihmisten kanssa niin paljon, että vapaa-ajalla Kalevi kertoo lähinnä vältelleensä sosiaalisia kontakteja.

–Voi olla, että pian alan miettimään, että missä kaikki ihmiset ovat, Kalevi pohtii hymyillen.

Henkilö pöydän ääressä
Kalevi Känän yli 40-vuotinen ura seurakunnan taloushallinnossa alkaa olla viimeisiä päiviä vaille valmis.

Tekemisen puutetta ei eläkkeellä ainakaan tule olemaan. Känä asuu puolisonsa Marianne Känän kanssa Eurajoen vanhassa pappilassa, ja vanhan talon ja sen pihapiirin hoitamisessa riittää puuhaa. Tärkeä harrastus on myös metsänhoito. Mökille on hieman keskimääräistä mökkimatkaa pidempi matka: Unkarissa oleva mökki on myös tärkeä paikka, jossa vieraillaan säännöllisesti.

–Ja kun on naimisissa ihmisen kanssa, joka on yhtä lailla idearikas kuin minä, käy yleensä niin, että yhteisenä vapaana hetkenä syntyy taas uusia projekteja, Kalevi nauraa.

Seurakuntatyöstä Kalevi kiinnostui puolisonsa kautta. Kun Marianne Känä aloitti työskentelyn pappina Eurajoen seurakunnassa, pariskunta muutti Helsingistä Eurajoelle. Kalevi valittiin Eurajoen seurakunnan talouspäälliköksi vuonna 1987. Marianne Känä työskentelee tällä hetkellä Ulvilan kirkkoherrana ja on jäämässä myös piakkoin eläkkeelle. Syksyllä suunnitelmissa on 42-vuotishäämatka Kanadaan, Mariannen synnyinseuduille.

Kalevi on ollut jonkin verran mukana kirkollisissa tapahtumissa kirkkoherrapuolisonsa kanssa, mutta heillä on ollut periaate, että toisten töihin ei mennä liikaa mukaan.

Kaleville seurakunta näyttäytyy armon yhteisönä, sellaisena, jossa ihmiset voivat olla turvallisin mielin mukana.

–Seurakunnalla ja hengellisyydellä on suuri merkitys ihmisille. Seurakunnan yhteisössä ei olla mukana ihmisen ansioiden vuoksi vaan kyseessä on armon yhteisö, Kalevi kuvaa.

Asioiden aikaan saaminen tuo iloa työssä

–Parasta työssäni on ollut se, kun valmistelen asioita ja työskentelen niiden eteen, ja ne menevät niin kuin on suunniteltu, Kalevi kuvaa. Rauman seurakunnassa työskennellessä valmisteltavia asioita on ollut paljon, mutta vaikka vastuu on ollut suurempi, pienempään Eurajoen seurakuntaan verrattuna vastuualueita on ollut isossa seurakunnassa vähemmän.

Suuren talouden hoitaminen on ollut mielenkiintoista ja haastavaa. Viime aikoina Kalevia on ilahduttanut seurakunnan päätöselinten, kirkkoneuvoston ja kirkkovaltuuston työskentely.

–Kokousten jälkeen minulla on usein todella hyvä mieli, koska asioita on hoidettu rakentavasti ja yhteisymmärryksessä, Kalevi kertoo.

Työyhteisökokoukset ja työyhteisön yhteiset tapahtumat ovat myös jääneet mieleen, koska niissä on rento ja välitön tunnelma.

Rauman seurakunnassa Kalevi on saanut olla mukana suurien hankkeiden, kuten seurakunnan virastotalon ja leiri- ja toimintakeskuksen Meriristin saneerausprojekteissa.

–Suurten hankkeiden eteneminen vaihe vaiheelta tuntuu hyvältä.

Henkilö istuu työpöydän ääressä
Oma työtuoli on Kaleville tärkeä paikka työpaikalla. Hänet tunnetaan avuliaisuudesta ja asiantunvasta palvelusta.

Seurakuntaa hoidetaan kuten omaa yritystä

Pitkällä urallaan seurakunnan taloushallinnossa Känä on nähnyt suuren muutoksen työvälineissä: hänen työuransa aikana tietotekniikka on muuttanut työskentelytavat. Talouden kierto on kuitenkin pysynyt ennallaan.

Talouden ammattilaisena Kalevi ajattelee, että seurakuntaa hoidetaan kuin omaa yritystä.

–Seurakunnan taloutta tulisi hoitaa yhtä huolellisesti kuin hoitaisi oman yrityksen asioita, ja vieläpä paremmin, koska kyse on yhteisten rahojen hoidosta. Jos kyse on omista rahoista, niitähän voi jokainen halutessaan tuhlatakin, mutta yhteisön rahoista on huolehdittava vastuullisesti. Toisaalta rahaa ei tule ainoastaan kerätä kirstuun talteen, vaan sillä pitää saada aikaan, Kalevi linjaa.

Mitä haluaisit toivottaa työyhteisölle?

–Pitäkää mieli korkealla ja katse kirkkaana! On hienoa olla tällaisen työyhteisön jäsenenä ja seurakunnassa töissä.

Kaksi henkilöä seisoo ja toisella on kädessään suuri avain.
Seurakunnan rahakirstun vartijalla on suuri vastuu yhteisön yhteisestä omaisuudesta. Kirstun avain on nyt luovutettu seuraajalle, Sanna Kempille.

Kalevi Känä
Kotoisin Merikarvialta
Koulu: Merikarvian yhteiskoulu
Opinnot: Yo-merkonomi, Pohjois-Satakunnan kauppaoppilaitos, Kankaanpää
Tutkimusapulaisena Heikki Rinteen tutkimuksessa Työn hinta Merikarvian työvoimatoimistossa
Työvoimaneuvojana ja myöhemmin esihenkilötehtävissä Helsingin työvoimatoimistossa
Eurajoen seurakunnan talouspäällikkö vuodesta 1987
Rauman seurakunnan talous- ja henkilöstöpäällikön tehtävissä vuodesta 2018
Eläkkeelle elokuussa 2024
Perheeseen kuuluu puoliso, kirkkoherra Marianne Känä ja viisi aikuista lasta ja seitsemän lastenlasta.

Fri Jun 07 10:39:00 EEST 2024